Slaaptherapie

 

1 op 3 Belgen heeft last van een slechte nachtrust. 

In deze tijden, waar mensen steeds meer met gezondheid en gezonde voeding bezig zijn, is het verbazingwekkend dat we zo weinig bewust omgaan met slapen. Terwijl we het belang kennen van voldoende slapen op ons algemeen welzijn. 

Maar veel mensen beschouwen slaap in onze drukke maatschappij als tijdverspilling en proberen de slaap zoveel mogelijk in te korten. We slapen gemiddeld 2 u per nacht minder dan 20 jaar geleden! Er ontstaan verkeerde slaappatronen, en men raakt in een vicieuze cirkel van drukte, stress, frustratie en verkeerde gewoontes, waar men nog moeilijk uit geraakt. 

We weten dat slecht of weinig slapen heel wat gevolgen heeft, zowel op je mentaal als op je fysiek functioneren...  

  • Concentratieverlies
  • Prikkelbaar en humeurigheid
  • Stressgevoeliger
  • Moeilijker om iets te onthouden
  • Te emotioneel
  • Fysiek moe
  • Immuunsysteem werkt niet meer optimaal
  • ...

Slaapproblemen kunnen allesoverheersend zijn. De nachten staan in het teken van angst om weer wakker te liggen, en overdag ben je aan het denken hoe je een volgende slechte nacht kunt voorkomen... En dat kost je bakken energie...

Slapeloosheid is vaak een complex probleem. Meestal is er niet 1 bepaalde oorzaak, maar is een samenspel van factoren de oorzaak van slecht slapen. 

Via slaaptherapie gaan we via verschillende oefeningen, inzichten en therapie werken aan juiste slaapgewoontes. Geen zweverige therapie maar praktische tips. Ik geef je ook uitleg over de verschillende slaapfases, je biologische klok, slaapdruk, avondritueel, en nog veel meer. 

Er is geen pasklare oplossing voor iedereen, dus we gaan samen kijken waar voor jou de moeilijkheden liggen, en welke snel toepasbare, praktische tips jou in 1e instantie al kunnen helpen. 

Vaak zijn te nerveus zijn, rusteloos, te actief, te lang piekeren,... oorzaken van slecht slapen. En is die gedachtenstroom niet te stoppen terwijl je 's nachts wakker ligt. We zijn overdag al bezig met de nacht die nog moet komen.

  • Waarom kan ik weer niet slapen
  • Lap, het is 2u en ik lig hier weer wakker
  • Morgen ga ik weer zo moe zijn
  • Wat gaat het vannacht weer zijn
  • Ik zal wel weer niet kunnen slapen
  • ...

Zo denken helpt ons niet vooruit, maar gaat ons brein en dus ook ons slaappatroon negatief beïnvloeden!

Piekeren 's nachts is een molen die vaak blijft draaien. De gesprekken of gebeurtenissen van overdag worden herhaald, of we piekeren over wat nog gaat komen, of gaan op zoek naar oplossingen,... Je lichaam is doodmoe, maar je geest blijft maar doorgaan.

Er bestaan hulpmiddeltjes voor om deze cirkel te doorbreken, ontspanningsoefeningen, en andere soort oefeningen. Ook volgende therapieën hebben hun nut bewezen, en kun je bij mij volgen als het nodig blijkt. Cognitieve gedragstherapie, ACT-therapie en Hartcoherentie. 

Zoals bij elke therapie wordt er het nodige engagement verwacht van je. Dagdagelijkse aanpassingen zijn nodig om resultaat te behalen. 

 

Maar geloof me: je 'kan' slapen, heb vertrouwen dat een goede nachtrust terug kan komen.

 

Hieronder een link naar enkele inzichten die je misschien al wat anders doen kijken na een slechte nacht...